A biztonsági öv jelentősége

2016. 01. 25., h - 14:44
Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Baleset-megelőzési szempontból kiemelt fontosságú a közlekedés során a biztonsági öv használata. A „három pontos" passzív biztonsági eszköz a közelmúltban ünnepelte ötven éves jubileumát.

A legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági rendszernek kikiáltott „V" alakú biztonsági öv egyes becslések szerint napjainkig, több mint egymillió ember életét mentette meg.

A biztonsági övek fejlesztésében a legnagyobb svéd autógyár mutatta fel a legjobb eredményeket a negyvenes években. Nils Bohlin nevét a repülőgépiparból is ismerhetjük, azonban világhírűvé a „három pontos” biztonság öv kifejlesztésében nyújtott elévülhetetlen érdemei tették. Elsőként a svédek szabadalmaztatták 1958-ban azt a három rögzítési ponttal rendelkező biztonsági övet, mely napjaink gépjárműveiben is gyakorlatilag változatlan formában található meg.

A biztonsági övet a passzív biztonsági eszközökhöz soroljuk, tehát jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében mutatkozik meg.

A szakemberek álláspontja szerint egy közúti közlekedési baleset során három, egymástól jól elkülöníthető ütközés történik. Az első akkor, amikor a balesetben érintett jármű szilárd tárgynak vagy egy másik járműnek ütközik. Ezt követi a második ütközés, amikor a jármű utasterében tartózkodó személyek teste a tehetetlenségi erő hatására nagy erővel, hirtelen előrelendül, és amennyiben nem használnak biztonsági övet, a kormánynak, a műszerfalnak és a szélvédőnek csapódik. A harmadik ütközéskor a belső szervek nekiütődnek a bordáknak, csontoknak. Ezek alapján a biztonsági öv elsősorban a második ütközés hatásaitól óvja az utasokat.

A biztonsági öv használatáról számos tanulmány és statisztika született, melyekből egyértelmű, hogy a „három pontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.

Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági övet a közlekedők, de a jelenlegi 77 százalék körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken mindössze 49 százalék - még mindig messze elmarad az európai uniós átlagtól.

Ne feledjük, csak egy mozdulat!


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Időben érkezett a segítség

Feltehetően hőgutát kapott az a férfi, akit a készenléti rendőrök elsősegélyben részesítettek egy budapesti pályaudvaron.

 

Lopott gázolajjal bizniszeltek

A rendőrök azzal gyanúsítanak két férfit, hogy üzemanyagot loptak a munkahelyükről, majd értékesítették azt egy szigetvári férfinak.

 

A felelőtlenség ára

Két fiatal – az egyikük életveszélyesen – megsérült abban a balesetben, melyet egy e-roller vezetője okozott.

 

„Uzsgyi, eltoltam”

Ezt mondta a bátonyterenyei rendőröknek az a 19 éves mátraverebélyi fiatal, aki egy üzlet előtt hagyott elektromos rollert lopott el.