Biztonság Hete – passzív biztonsági eszközök

2020. 09. 15., k - 08:17
Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A Heves megyei rendőrök tanácsai a közlekedőknek.

Az, hogy egy közlekedési baleset anyagi káros, illetve személyi sérüléses lesz, több dolgon is múlhat. Az egyik ilyen lényeges pont a passzív biztonsági eszköz (biztonsági öv, gyermekülés) használata, amely alapvetően meghatározhatja egy esetleges baleset kimenetelét.

A közúti ellenőrzések tapasztalatai, továbbá a baleseti vizsgálatok is azt mutatják, hogy a gépjárművezetők és utasaik nagy része tudatosan nem használja a járműbe szerelt biztonsági övet, sőt esetenként a gyermekek védelmét szolgáló biztonsági gyermekülést sem.

A balesetek megelőzésének legfontosabb tényezője az emberi figyelem, a sebesség helyes megválasztása, a tolerancia és a veszélyhelyzetekben a helyes cselekvés. A járműben ülők védelmét elsődlegesen az aktív biztonsági eszközök határozzák meg.

.

A létező összes aktív technikával felszerelt jármű vezetésekor is bekövetkezhet a baleset. Ekkor kerülnek előtérbe a már említett passzív biztonsági eszközök, melyek szerepe a balesetek következményeinek csökkentésében van, hiszen növelik a vezető és az utasok túlélési esélyeit.

A balesetek döntő többsége lakott területen belül történik. Nem igaz, hogy kis sebességnél, városi forgalomban nem érdemes használni a biztonsági övet. Felmérések bizonyítják, hogy 1-40 km/óra sebességnél a biztonsági öv nélkül utazók halálozási mutatója 2,5 szeresére nő a becsatolt övvel utazókhoz képest. Sokan úgy gondolják, hogy jól kitámasztott kézzel és lábbal is lehet úgy fékezni az ütközés pillanatában tehetetlen testet, ahogy az öv teszi. Ez egyértelműen tévhit! A felszabaduló hatalmas mozgási energiát végtagjaink nem képesek megfékezni. Ezzel szemben az öv az előre száguldó testet megfogja és visszakényszeríti az ülésbe. A kutatási eredmények tükrében a biztonsági öv használata esetén a személyi sérüléses balesetek számában és súlyossági fokában is jelentős javulás mutatható ki. Ez a megállapítás különösen igaz azokban a mai gépjárművekben, amelyeknél már alapfelszereltség a légzsák. Ez azonban csak akkor nyújt hatásos védelmet, ha a biztonsági öv be van kapcsolva. Ellenkező esetben a kirobbanó légzsák komoly sérüléseket okoz a tehetetlenül becsapódó testen.

A jogszabályok a hátsó ülésen utazóknak is kötelezően előírják az öv használatát. Ennek az az oka, hogy a járműben hátul helyet foglalókra is ugyanolyan veszélyek leselkednek, mint az elöl ülőkre, sőt esetleges előre repülésükkel veszélyeztetik az elöl utazókat is. A személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12. életévét be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. A baleseti elemzések szerint a biztonsági ülésben utazó gyermekeknél egy esetleges baleset bekövetkezésekor jóval kisebb a kockázati tényező.

Szintén a passzív biztonsági eszközökhöz tartozik a bukósisak, amelynek viselése segédmotor-kerékpáron és motorkerékpáron egyaránt kötelező. A baleseti statisztikai adatok és más kutatási eredmények is egyértelműen bizonyítják, hogy a sisaknak igen nagy szerepe van a komolyabb, esetlegesen végzetes sérülések elkerülésében.

… hogy mindenki hazaérjen!


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Csapatmunkával mentettek életet

Végzetes lépésre szánta el magát egy fiatal férfi Zalaegerszegen. Civilekkel közösen sikerült megakadályozni, hogy tragédia történjen.

 

Dühében gyújtogatott, még aznap elfogták

Senkitől nem tudott cigarettát kérni, ezért felgyújtotta egy trafik zárt, műanyag ajtaját egy férfi Magyarbánhegyesen. A rendőrök hamar kiderítették, ki volt a rongáló, és vádemelést javasolnak ellene.

 

Lakásbetörő őrizetben

A törökszentmiklósi rendőrök őrizetbe vettek egy 24 éves férfit, aki az elmúlt hónapokban 10 bűncselekményt követett el Fegyverneken, zömmel lakásbetöréseket.

 

Véget ért egy betöréssorozat

Egy 16 éves fiatal több alkalommal tört be tatai fagyizókba, ahonnan elvitte a váltópénzt. A járőrök a napokban fogták el a hívatlan látogatót.