Balesetveszélyes az erős szél

2020. 02. 10., h - 10:38
ORFK Kommunikációs Szolgálat

Óvatosan az utakon!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat figyelmeztetést adott ki a viharos szél miatt. Az előrejelzés szerint délutánig a délnyugati szelet kísérő lökések az ország nagy részén meghaladhatják a 60-70 km/h-t, míg a Dunántúli-középhegység térségében a 80-90 km/h-t. Délután északnyugatira, nyugatira forduló széllel hidegfront érkezik. A legerősebb lökések sok helyen várhatóan elérik a 70-90 km/h-t, az Észak-Dunántúlon a 80-100 km/h-t. Hétfő estétől a front átvonultával átmenetileg veszít erejéből a szél, majd kedden reggeltől ismét sokfelé viharossá fokozódó északnyugati szélre lehet számítani, 65-90 km/h-s, az északi országrészben a magasabban fekvő hegyvidéki területeken 90 km/h-t meghaladó legerősebb lökésekkel.

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért érdemes felkészülni a szeles szituációkra. A meglepetésszerű széllökések hatását ráadásul télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a jelenléte.

Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként a gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre.

A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, míg a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

S ugyanez igaz a nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát mellett elhaladva is. Hiszen a jármű itt is szélárnyékba kerülhet, és a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozhat.

Nagy szélben kerülni kell a nagy sebességű haladást, és mérsékelt tempót kell választani úgy, hogy a sofőr biztonságosan tudjon reagálni a különböző nem várt szituációkra is, akár a szél miatt útra sodort akadályokra, letört faágakra. Lassabban haladva több idő jut az észlelés utáni cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.

A témával kapcsolatban további hasznos tanácsok az ORFK-OBB honlapján megtalálhatóak.


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Becsapott eladó

A Csornai Rendőrkapitányság büntetőeljárást indított ismeretlen csaló ellen, aki egy internetes alkalmazáson hirdető nőt vert át.

 

Mentési gyakorlat

A vízirendészek a társszervek bevonásával gyakorlatoztak Tiszafüreden. A bemutató során két csónak összeütközését szimulálták a Tisza-tavon, majd a vízbe esett, úszni nem tudó ember mentését mutatták be.

 

Fél hónap alatt 51 elfogás

A BRFK akciójában 51 embert fogtak el, köztük egy emberölés bűntett kísérlete miatt körözött férfit.

 

Csapatmunkával mentettek életet

Végzetes lépésre szánta el magát egy fiatal férfi Zalaegerszegen. Civilekkel közösen sikerült megakadályozni, hogy tragédia történjen.