Ne hagyja, hogy átverjék!
Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők bankra, más szervezetre vagy cégre hivatkozva olyan adatokat kapjanak meg gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek az áldozatok pénzéhez.
![](/sites/default/files/styles/751x500/public/bankos%20lead_7.jpg?itok=oYBZ9NGb)
Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?
- A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.);
- az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót, biztonsági kódot, jelszót vagy a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).
A megszerzett adatokkal olyan visszaéléseket követnek el, amelyekkel könnyen jelentős anyagi károkat is okozhatnak. A csalók egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése.
- Keltsen gyanút minden olyan telefonhívás, SMS, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát vagy PIN-kódját kérik Öntől!
- Soha ne válaszoljon olyan telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre, amelyekben bankkártyájához, -számlájához vagy internetbankjához kapcsolódó adatokat kérnek!
- Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy alkalmazást telefonjára, amit nem ismer, különösen ne telepítsen semmit mások kérésére!
- Ne utaljon pénzt ismeretlen „biztonsági számlára”!
- Ne hagyja, hogy az eszközeihez távolról más is hozzáférjen, ne adjon ilyen engedélyt senkinek!
- Tegyen fel olyan kérdéseket, amelyekre a csaló nem tudhatja a választ, de a bankja igen! Mondja meg a hívó, hogy mi az Ön neve vagy számlaszáma, éppen mekkora összeg van a számláján, illetve mi volt az utolsó három bankkártyás tranzakciója. Ha ezekre nem tud válaszolni, akkor minden bizonnyal csaló keresi Önt a bank nevében.
- Ha elbizonytalanodik, ne csináljon semmit, amit a hívó kért Öntől, fejezze be a beszélgetést!