Tájékoztatás a vízi sporteszközök közlekedési szabályairól

2014. 06. 18., sze - 09:17
Budapesti Rendőr-főkapitányság

A felsorolt tanácsaink szem előtt tartása megelőzheti a tragikus balesetek bekövetkezését.

T I L O S :

- menetben lévő nagyhajó útját 1000 méternél, két sárga villanó fényt használó gyorsjáratú hajó (hordszárnyas, légpárnás) útját 1500 méteren belül keresztezni, ha a hajóút méretei megengedik, oldalról 30 méternél, hátulról 60 méternél kisebb távolságra megközelíteni,

- vízi jármű vezetése előtt és alatt szeszesital vagy más hasonlóan ható szert fogyasztani, fáradtan vezetni,

- a vízi járművet túlterhelni,

- a menetben lévő csónakban állva tartózkodni (kivéve csáklyázás és védlizés, vagy más munkát végzése),

- a vezető engedélye nélkül azt fürdés céljából elhagyni,

- köteles komp kifeszítetett kötele alatt, kikötött úszó létesítmények (kikötőponton, hajó stb.) és a part közötti vízterületen tartózkodni, közlekedni, a köteleket 50 méterre megközelíteni,

- közlekedni vízi sporteszközzel éjszaka, továbbá (a csónakkal is) korlátozott látási viszonyok között, ha a látótávolság 1000 méter alá csökkent.

 

Figyeljen továbbá az alábbiakra:

- a csónak vezetője beszállás előtt köteles tisztázni, hogy utasai tudnak-e úszni, és ha szükséges, mentőfelszerelésekről kell gondoskodnia,

- a 20 méter testhosszúságot elérő „nagy” hajóknak, személyhajóknak, kompnak, révhajónak, révcsónaknak, toló vagy vonatató hajóknak elsőbbséget kell adni,

- elinduláskor nem szabad a vízi közlekedés többi résztvevőjét zavarni, vagy vízben lévő személyt veszélyeztetni,

- az azonos hajtású kishajók, csónakok és vízi sporteszközök (kivéve a vitorlával hajtottakat) esetében a jobbról érkezőnek van elsőbbsége,

- a vitorlával hajtott kishajó, csónak és vízi sporteszköz minden más hajtású kishajóval, csónakkal és vízi sporteszközzel szemben, a nem gépi és nem vitorlával hajtott kishajó, csónak és vízi sporteszköz pedig, a gépi meghajtásúakkal szemben élvez elsőbbséget,

- a nem vitorlával hajtott csónakok esetében a völgymenetben, a Duna torkolata felé haladóknál a hegymenetben, a forrás felé haladóknál pedig a partközeli elhaladást kell biztosítani,

- a hajóút-szűkületen, és a hídnyílásokon a legrövidebb időn belül át kell haladni, ezeken a helyeken vitorlás vízi sporteszközzel tilos közlekedni,

- vitorlával meghajtott és nem gépi meghajtású csónakkal, vízi sporteszközzel a fürdőzőket legalább 10 méter, gépi meghajtású vízi járművel 30 méter távolságban, és úgy kell kikerülni, hogy azok a csónak és a közelebbi part között maradjanak. Amennyiben e távolságok nem tarthatóak a vízterület méretei miatt, akkor a vízi járművel maximum 5 km/h sebességgel szabad közlekedni a vízben lévő személyhez képzeletben rajzolt 30 méter sugarú kör területén.

- a csónakot elhagyó fürdőzőt a csónakkal mindaddig követni kell, amíg az nincs teljes biztonságban

- a hajózási hatóság által kijelölt zárt pályán kívül közlekedő motoros vízi sporteszközt csak képesítéssel rendelkezők vezethetnek,

- a csónak éjszaka köteles viselni egy minden oldalról látható fehér fényt, és más vízi jármű közeledtekor egy másik fehér fénnyel jeleznie kell annak irányába.

 

A kishajó és a csónak a vízi közlekedésben a felszerelésére, biztonsági előírásaira vonatkozó rendelkezések megtartásával vehet részt.

 

Csónak az alábbi alapfelszereléssel közlekedhet:

•             mentőmellény – a csónakban tartózkodó 16. életévüket be nem töltött személyek és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 darab,

•             evező – a csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 darab,

•             horgony – 1 darab, a csónak horgony nélküli tömegének legalább 5 %-ával egyenlő tömegű horgony (a horgony a mederhez történő ideiglenes rögzítésre alkalmas, más számára veszélytelen kialakítású eszközzel, tárggyal helyettesíthető),

•             kikötésre és horgonyzásra alkalmas, és megfelelő állapotú kötél vagy lánc – legalább 10 folyóméter,

•             legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz – 1 darab,

•             egy elektromos üzemű, fehér fényű, szükség szerinti irányba fordítható fényforrás, amivel a csónakos a közeledő vízi járműnek jelezni tud; a biztonságos üzemelés feltétele tartalék izzó megléte vagy olyan fényforrás, amelyben több, egymástól függetlenül működőképes izzó vagy világító dióda (LED) van, továbbá tartalék áramforrás megléte a napnyugtától napkeltéig terjedő időszakban,

•             a csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó – a csónaktesten tartósan rögzített – tábla,

•             ha a csónakban tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot szállítanak, akkor megfelelő 8A, illetve 34B oltásteljesítményű tűzoltó készülék – 1 darab.

 

A tájékoztatás nem teljes körű, ezért kérjük, hogy a Hajózási Szabályzatot ismerje meg, mielőtt vízre száll.

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Garázda fiatalt keresünk

A kiskunhalasi nyomozók a lakosság segítségét kérik az ismeretlen elkövető megtalálása érdekében.

 

KincsQResésre fel!

A Tisza-tavi Közbiztonsági Koordinációs Bizottság idén is virtuális kincsesládák keresésére invitálja a Tisza-tóhoz érkezőket.

 

Így közlekedtek

Július második hétvégéjén egy tucat közlekedési baleset történt Tolna vármegye útjain.

 

Belvárosi razzia

Három kerület, 685 igazoltatás, 9 elfogás, 10 előállítás – belvárosi akció júliusban.