Tájékoztatás a vízi sporteszközök közlekedési szabályairól
A felsorolt tanácsaink szem előtt tartása megelőzheti a tragikus balesetek bekövetkezését.
T I L O S :
- menetben lévő nagyhajó útját 1000 méternél, két sárga villanó fényt használó gyorsjáratú hajó (hordszárnyas, légpárnás) útját 1500 méteren belül keresztezni, ha a hajóút méretei megengedik, oldalról 30 méternél, hátulról 60 méternél kisebb távolságra megközelíteni,
- vízi jármű vezetése előtt és alatt szeszesital vagy más hasonlóan ható szert fogyasztani, fáradtan vezetni,
- a vízi járművet túlterhelni,
- a menetben lévő csónakban állva tartózkodni (kivéve csáklyázás és védlizés, vagy más munkát végzése),
- a vezető engedélye nélkül azt fürdés céljából elhagyni,
- köteles komp kifeszítetett kötele alatt, kikötött úszó létesítmények (kikötőponton, hajó stb.) és a part közötti vízterületen tartózkodni, közlekedni, a köteleket 50 méterre megközelíteni,
- közlekedni vízi sporteszközzel éjszaka, továbbá (a csónakkal is) korlátozott látási viszonyok között, ha a látótávolság 1000 méter alá csökkent.
Figyeljen továbbá az alábbiakra:
- a csónak vezetője beszállás előtt köteles tisztázni, hogy utasai tudnak-e úszni, és ha szükséges, mentőfelszerelésekről kell gondoskodnia,
- a 20 méter testhosszúságot elérő „nagy” hajóknak, személyhajóknak, kompnak, révhajónak, révcsónaknak, toló vagy vonatató hajóknak elsőbbséget kell adni,
- elinduláskor nem szabad a vízi közlekedés többi résztvevőjét zavarni, vagy vízben lévő személyt veszélyeztetni,
- az azonos hajtású kishajók, csónakok és vízi sporteszközök (kivéve a vitorlával hajtottakat) esetében a jobbról érkezőnek van elsőbbsége,
- a vitorlával hajtott kishajó, csónak és vízi sporteszköz minden más hajtású kishajóval, csónakkal és vízi sporteszközzel szemben, a nem gépi és nem vitorlával hajtott kishajó, csónak és vízi sporteszköz pedig, a gépi meghajtásúakkal szemben élvez elsőbbséget,
- a nem vitorlával hajtott csónakok esetében a völgymenetben, a Duna torkolata felé haladóknál a hegymenetben, a forrás felé haladóknál pedig a partközeli elhaladást kell biztosítani,
- a hajóút-szűkületen, és a hídnyílásokon a legrövidebb időn belül át kell haladni, ezeken a helyeken vitorlás vízi sporteszközzel tilos közlekedni,
- vitorlával meghajtott és nem gépi meghajtású csónakkal, vízi sporteszközzel a fürdőzőket legalább 10 méter, gépi meghajtású vízi járművel 30 méter távolságban, és úgy kell kikerülni, hogy azok a csónak és a közelebbi part között maradjanak. Amennyiben e távolságok nem tarthatóak a vízterület méretei miatt, akkor a vízi járművel maximum 5 km/h sebességgel szabad közlekedni a vízben lévő személyhez képzeletben rajzolt 30 méter sugarú kör területén.
- a csónakot elhagyó fürdőzőt a csónakkal mindaddig követni kell, amíg az nincs teljes biztonságban
- a hajózási hatóság által kijelölt zárt pályán kívül közlekedő motoros vízi sporteszközt csak képesítéssel rendelkezők vezethetnek,
- a csónak éjszaka köteles viselni egy minden oldalról látható fehér fényt, és más vízi jármű közeledtekor egy másik fehér fénnyel jeleznie kell annak irányába.
A kishajó és a csónak a vízi közlekedésben a felszerelésére, biztonsági előírásaira vonatkozó rendelkezések megtartásával vehet részt.
Csónak az alábbi alapfelszereléssel közlekedhet:
• mentőmellény – a csónakban tartózkodó 16. életévüket be nem töltött személyek és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 darab,
• evező – a csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 darab,
• horgony – 1 darab, a csónak horgony nélküli tömegének legalább 5 %-ával egyenlő tömegű horgony (a horgony a mederhez történő ideiglenes rögzítésre alkalmas, más számára veszélytelen kialakítású eszközzel, tárggyal helyettesíthető),
• kikötésre és horgonyzásra alkalmas, és megfelelő állapotú kötél vagy lánc – legalább 10 folyóméter,
• legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz – 1 darab,
• egy elektromos üzemű, fehér fényű, szükség szerinti irányba fordítható fényforrás, amivel a csónakos a közeledő vízi járműnek jelezni tud; a biztonságos üzemelés feltétele tartalék izzó megléte vagy olyan fényforrás, amelyben több, egymástól függetlenül működőképes izzó vagy világító dióda (LED) van, továbbá tartalék áramforrás megléte a napnyugtától napkeltéig terjedő időszakban,
• a csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó – a csónaktesten tartósan rögzített – tábla,
• ha a csónakban tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot szállítanak, akkor megfelelő 8A, illetve 34B oltásteljesítményű tűzoltó készülék – 1 darab.
A tájékoztatás nem teljes körű, ezért kérjük, hogy a Hajózási Szabályzatot ismerje meg, mielőtt vízre száll.