ELBIR Hírlevél 2015. január
Veszprém megyei aktuális kiadvány.
Boldog Új Évet kívánunk
minden Kedves Olvasónknak!
TARTALOM:
1. Gyermekbiztonság: Szemünk fénye az autóban
2. Gyermekek biztonságos utazása az autóban (honlapok, ajánlások)
Mindenkinek fontos gyermeke életének védelme
Januári hírlevelünkben a gyermekek közlekedésbiztonságát érintő nagyon fontos figyelemfelhívást szeretnénk közzétenni. Véleményünk, hogy a gépjárművel történő utazás során, a gyermekre vonatkozó KRESZ előírásait nem csak a rendőrségi ellenőrzések miatt fontos betartani, de gyermekeink életét menthetjük meg.
1. Gyermekbiztonság: Szemünk fénye az autóban
KRESZ 48. § (7) és (8) bekezdése
„(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.”
Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Orvosi vélemények szerint ahhoz, hogy a gyermek elől ülhessen, testmagasságának el kell érnie a 150 cm-t, mert ez alatt a kötelezően előírt becsatolt biztonsági öv nem képes a kívánt hatást elérni, a gyermek ugyanis kicsúszhat.
Az ütközéskor a légzsák burkolatát nyitó töltet, valamint a légzsák szintén egy adott testmagasság felett funkcionál biztonságosan, ez alatt bizonyos helyzetekben akár maga a mechanizmus is sérülést okozhat.
Az autós szülő felelőssége, hogy a gyermekülésből esetlegesen előre kívánkozó gyermeknek ne csupán a törvény tilalma miatt tagadja meg ezt, hanem magyarázza el valós veszélyeit.
Van néhány alapszabály, melyet – melyet ily módon egyetlen jogszabály sem fogalmaz meg – mégsem célszerű figyelmen kívül hagyni.
Ezek közül a legfontosabb, hogy menetközben a gyermeket sosem szabad – főleg rögzítetlenül – hátul magára hagyni. Nem egy tragédia következett be már abból, hogy a szülő hátrafordult nevelni, fegyelmezni a gyermeket.
Ugyancsak veszélyes, ha a gyermek egyedül a hátsó ülésen feláll, ide-oda sétál vagy éppen a hátsó ablakban, kalaptartón könyökölve figyeli a mögöttes forgalmat. Ha erre idejében már csecsemő korától – felkészítik, akkor az válik számára természetessé, hogy menetközben az autóban gyermekülésben vagy ülésmagasítón övet használva kell utaznia.
A másik aranyszabály, hogy a gyermeket sosem szabad felügyelet nélkül az autóban hagyni. A gyermekek igen jó megfigyelők és kérdés nélkül is tudják, hogyan lehet a gépkocsit be-, illetve elindítani. Ha a slusszkulcs a kapcsolóban marad, alig van gyerek, aki a csábításnak engedve ne próbálná meg beindítani az autót.
2. Gyermekek biztonságos utazása az autóban (ajánlások, honlapok)
Hasznos információk:
a, A gyermekülés kiválasztásánál fontos, hogy a gyermek testsúlyának megfelelőt válasszunk.
Kategóriák:
o 0. súlycsoport: 10 kg testsúly alatt,
o 0+. súlycsoport: 13 kg testsúly alatt
o I. súlycsoport: 9-18 kg testsúlyig
o II. súlycsoport: 15-25 kg testsúlyig
o III. súlycsoport: 22-36 kg testsúlyig.
b, Lurkó az autóban – gyermekbiztonsági tippek http://www.autostart.hu/blog/?p=459#.VKioNKG_wQ
c, Honlapok, ahonnan további hasznos információkat találnak:
- Országos Rendőr-főkapitányság honlapja http://www.police.hu
- Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapja http://www.baleset-megelozes.eu
- Veszprém Megyei Baleset-megelőzési Bizottság honlapja http://www.veszpremmbb.hu
Hozzájárulásunkat adjuk ahhoz, hogy Kedves Olvasóink a Hírlevél információtartalmát részben vagy egészben szabadon felhasználják, a célcsoportok felé eljuttassák.
Kérjük azonban, hogy a terjesztés során hivatkozzanak arra, hogy a Hírlevelet a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya készítette.